راویان سپاه سیدالشهداء (ع)

ترویج فرهنگ ایثاروشهادت وارزش های دفاع مقدس

راویان سپاه سیدالشهداء (ع)

ترویج فرهنگ ایثاروشهادت وارزش های دفاع مقدس

راویان سپاه سیدالشهداء (ع)

اهم فعالیت ها
جذب و سازماندهی رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس .علاقمند به روایتگری
تربیت و آموزش راوی
اعزام راوی به کاروان های راهیان نور
اعزام راوی به کلیه مدارس و دبیرستان ها دانشگاه ها و موسسات آموزشی
اعزام راوی به کلیه مراسمات.مساجد.یادوارهای شهدا،. ادارات و سازمان ها کارخانه جات.وشرکت ها
برگزاری کلاس های آمادگی دفاعی در مدارس و مراکز آموزشی پژوهشی تحقیقاتی
برگزاری دوره های آموزش.مرتبط بادفاع مقدس.مقابله باتهاجم فرهنگی.جنگ نرم وپدافند غیر عامل

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

عملیات سوسنگرد

يكشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۹، ۰۶:۰۵ ب.ظ

عملیات سوسنگرد

آغاز عملیات:   ۲۶/۸/۱۳۵۹     

پایان عملیات:  ۲۶/۸/۱۳۵۹

مکان عملیات: سوسنگرد

نوع تک: نیمه گسترده

سازمان عمل‌کننده: مشترک (ارتش – سپاه – ستاد نیروهای نامنظم)

تلفات انسانی عراق : ۷۹۵ نفر

موقعیت منطقه:

این عملیات در محور سوسنگرد به صورت نیمه گسترده در تاریخ ۲۶/۸/۱۳۵۹ به فرماندهی مشترک انجام شد. عملیات مذکور قرار بود با مشارکت سپاه پاسداران و تیپ ۲ لشکر ۹۲ زرهی خوزستان و نیروهای ستاد جنگهای نامنظم انجام شود. کلیه هماهنگی ها برای انجام عملیات و نجات مدافعان توسط حضرت آیت الله خامنه ای و شهید چمران انجام گرفته و مقرر بود صبح روز بعد نیروهای اصلی عملیات که همان تیپ ۲ لشکر ۹۲ زرهی بود حمله خود را به سوسنگرد آغاز کنند. در نیمه های شب ، فرمانده لشکر ۹۲ زرهی امیر سرتیپ غلامرضا قاسمی نو در تماس تلفنی با حضرت ایت الله خامنه ای اظهار داشت: ” فرمانده نیروی زمینی ارتش ، مرحوم امیر ظهیر نژاد دستور داده اند که تیپ ۲ نباید در عملیات شرکت کند.چون احتمال انهدام تیپ وجود دارد. ایشان اذعان کردند، به دستور بنی صدر نباید در این عملیات شرکت کنیم.” با این دستور عملا عملیات لغو شده و سوسنگرد نیز سقوط می کرد و در نتیجه تمام مدافعان به شهادت می رسیدند. بلافاصله حضرت آقا در تماس تلفنی این مساله را به عرض حضرت امام خمینی(ره) می رساند و امام هم می فرمایند:” تیپ باید شرکت کند و نیازی به اجازه بنی صدر نیست”

حضرت آقا هم  فورا نامه ای به فرماندهی لشکر۹۲ زرهی بدین مظمون ابلاغ می نماید: ” تیپ باید در عملیات شرکت کند و هرکس از این دستور سرپیچی کند مسوول است. شهید چمران نیز در زیر نامه متنی را اضافه میکند با این مضمون که اگر تیپ فردا عمل نکند ، ۵۰۰ نفر از مدافعان به شهادت می رسند و اگر من زنده باشم با افراد متخلف برخورد خواهم کرد.” از طرف دیگر فرماندهی متعهد لشکر ۹۲ هم که علاقه خاصی به رهبر معظم انقلاب داشتند تیپ را در حالت آماده باش قرار می دهند و عملیات در همان تاریخ (۲۶/۸/۵۹) اغاز می شود و با حمایت چند فروند بالگرد توپدار کبری محاصره سوسنگرد شکسته می شود.

در این عملیات که شهید چمران در خط مقدم شرکت داشتند از ناحیه پا به شدت مجروح شده و یکی از محافظانش هم به شهادت می رسد. شهید چمران با کشتن راننده یک کامیون عراقی، به همراه دیگر محافظش با آن (کامیون) به عقب برمی گردند. شهید چمران را برای مداوا به تهران منتقل می نمایند.این عملیات با فرماندهی مستقیم حضرت اقا ، شهید چمران و امیر قاسمی نو با موفقیت به پایان میرسد و سوسنگرد برای همیشه آزاد می گردد.

 در عملیات آزاد‌سازی سوسنگرد از محاصره ، ۲۴ خلبان نیروی هوایی شرکت داشتند. که ۶ نفر از آنها به شهادت رسیدند

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۸/۲۵
مجید روزی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی