آشنایی با دفاع مقدس فصل پنجم ( ۱۶)دفع تجاوز
آشنایی با دفاع مقدس فصل پنجم دفع تجاوز (۱۶)🌷🍃🌷🍃🌷
وادار کردن مجامع بین المللی برای تصمیمی عادلانه (استراتژی عدل)🍃🌴🍃🌴🍃🌴 جمهوری اسلامی ایران پس از آزادسازی بخش زیادی از شهرها و مناطق اشغالی ازچنگال قوای دشمن در برابر هیاهوی صلح خواهان و فشار همه جانبه آنان تصمیم گرفت که استراتژی عدل را در پیش گیرد؛ یعنی این مجامع رسمی بین المللی در ایجاد صلح و همزیستی مسالمت آمیز کشورها مسئول هستند،وادار به تصمیم عادلانه کند، که در آن حقوق کشور مورد تجاوز تضمین شود .برای تحقق این هدف مهم دو کار به عنوان مؤلفه های استراتژی عدل ضروری بود: ۱-- تثبیت مواضع دفاعی؛ ۲-- فعال کردن دیپلماسی.✳ ۱--تثبیت مواضع دفاعی ✳ اگرچه رزمندگان اسلام پس از فتح خرمشهر ابتکار عمل را در جبهه ها به دست گرفتند و با تدبیر ضروری و مهم در این مقطع ترسیم هندسهی مقاومت بود؛ یعنی انتخاب و استراتژی دفاعی برای حفظ موازنه ی قوا در خطوط درگیری بر اساس این تدبیر دو کار لزوماً باید انجام میشد. اول، تثبیت مواضع دفاعی یعنی دور کردن دشمن از مواضع از رزمندگان و بستن خطوط نفوذی و از همه مهم تر، دور کردن آتش سلاحهای سنگین و دور بر دشمن از مواضع دفاعی رزمندگان، که اضلاع خط استوار و هندسه ی مقاومت را در خاک دشمن طلب می کرد. و این از نظر علم استراتژیک نظامی کاملا پذیرفته شده است که اگر ضلعی از مثلث دفاعی در خاک دشمن واقع شوند ناچاراً باید از خاک اوعبور کرد .این قاعده به اعتقاد کارشناسان و ناظران بین المللی هم در آن شرایط دور از انتظار نبود؛ چنانکه گفتند « به اعتقاد ناظران بین المللی ایران در حال حاضر در تدارک حمله ای جهت تصرف بصره است، که توپخانه های دوربرد این کشور پس از سقوط خرمشهر اقدام به گلوله باران آن نموده اند.» زیرا شهر بصره علاوه بر خطوط مواصلاتی و پشتیبانی دشمن در ایران و مواضع رزمندگان اسلام را زیر آتش سنگین خود داشت که دور کردن دشمن از این مواضع و خطوط ارتباطی در راستای تدابیر تثبیت مواضع دفاعی ایران بود . تصمیم دوم ،مهلت ندادن به دشمن برای سازماندهی مجدد بود چرا که بعد از شکست سنگین دشمن در عملیات بیت المقدس که موجب سردرگمی فرماندهان و مسئولان ارتش عراق شد، تدبیر دفاعی برای ایران حکم می کرد که به دشمن فرصت اندیشیدن و سازماندهی مجدد را ندهد و با استفاده از شور و ذوق و توان دفاع رزمندگان به نقطه اطمینان و خط استوار دفاعی که امروزه در فنون نظامی جایگاه خاصی دارد، برسد .کارشناسان دفاعی چنین اقداماتی را از سوی ایران قابل پیش بینی و از بدیهیات علوم دفاعی دانستند؛ به طوری که لس آنجلس تایمز تحلیل کارشناسی در این زمینه گزارش داد: « اکنون که سکه بر روی دیگرش قرار دارد ایران بیش از یک چهارم ارتش عراق را منهم و تسخیر نموده است ؛ نیروی هوایی از لحاظ عملیاتی آمادگی عراق را تا دو سوم کاهش داده و ظاهراً روحیه ی ارتش صدام حسین را شکسته است ،جاده ی اصلی به بغداد باز می باشد و نیروهای ایران در مقابل پایتخت عراق از پیروزی و شوق در هیجان می باشند.» ۲ .فعال کردن حرکت دیپلماسی برای وارد کردن مجامع رسمی بین المللی و تصمیمی عادلانه در مورد تجاوز رژیم عراق علیه ایران فعال کردن حرکت دیپلماسی و جلب توجه محافل سیاسی جهان به قدرت دفاعی ایران ضروری بود .متاسفانه شورای امنیت سازمان ملل که تحت قدرت های بزرگ بود.بی توجه به قدرت دفاعی رزمندگان اسلام همچنان به واکنشهای بازدارنده خود ادامه میداد. به طوری که در فاصله کمتر از سه ماه پس از صدور قطعنامه ۵۱۴، در در ۴ اکتبر ۱۹۸۲( ۱۲ مهر ۱۳۶۱ )مبادرت به صدور قطعنامه ۵۲۲ نمود. تنها تفاوت این قطعنامه با قطعنامه های قبلی شورای امنیت در آن بود که شورا برای خوشایند عراق و متحدان او، در بند ۳ قطعنامه مقرر داشت از اینکه یکی از طرفین درگیر آمادگی خود را جهت همکاری بر اجرای قطعنامه ۵۱۴ اعلام کرده استقبال می نماید. صدام حسین با توسل به این پیشنهاد شورای امنیت شعار صلح خواهی سر داد و در تبلیغات متحدان و دوستانش نیز به این بهانه صلحطلب و ایران آتش افروز معرفی شد. جمهوری اسلامی ایران به منظور کاستن از فشار های تبلیغی دشمن و متحدانش و نیز جلب توجه افکار جهانیان به دلایل استنکاف ایران از پذیرش قطعنامه های شورای امنیت علاوه بر فعالیت همه جانبه وزارت خارجه ایران نیاز به اهرم های مؤثرتری در میدان عملیاتی داشت؛ بهگونهای که شورای امنیت را به دور از فشارهای سیاسی و تبلیغی وادار به تصمیمی عادلانه بر اساس موازین بین المللی نماید. همه ی این عوامل تدبیر فرماندهان در جنگ را به یک سلسله عملیات برون مرزی هدایت کرد تا در احقاق حق ملت مظلوم ایران و تنبیه متجاوز توانمندی های تازه ای از قدرت رزمندگان اسلام را به نمایش بگذارند.