جریان شناسی نفاق بارویکرد قرآن بنیان فصل اول بخش (۳)پنهان بودن جریان نفاق
جریانشناسی نفاق با رویکردقرآن بنیان فصل اول بخش (۳)🌹🌷🌹🌷 پنهان بودن جریان نفاق 🍃🌹🍃🌹 جریان نفاق یکی از مهمترین تهدید ها برای هر حکومت و انقلابی به شمار می رود. این جریان به دلیل ترس از دست دادن جان و مال یا در خطر افتادن منافع، همواره می کوشد راهی برای نفوذ به دستگاه حاکمیت و جامعه اسلامی پیدا کند. از این رو، با مخفی نگه داشتن چهره واقعی خود و نفوذ در جبهه انقلاب و ایجاد زمینه مناسب برای استحاله آن، پیوسته به حفظ نفرات و دستیابی به پست ها و مشاغل حساس و درنهایت رسیدن به قدرت ونظام حاکمیتی می اندیشد. تهدید این جریان درجایی بیشتر احساس می شودکه مردم ،دشمن آشکار را شناخته و در برابر او می ایستند اما وقتی دشمن تاکتیک و شیوه اش را عوض کرده، شعار همراهی سرداد و در لباس دوست درآمد، شناسایی و رویارویی با او دشوار است. چه بساملتی به مدت طولانی با دشمن بجنگد و از این نبرد با سربلندی بیرون بیاید،اما در برابر پدیده نفاق زمین گیر شده و در دام دشمن قرار بگیرد. امام علی علیه السلام در نهج البلاغه خطبه ۲۰۲ صفحه ۴۳۳ فرمود: افرادی که حدیث نقل می کنند چهار دسته اندکه پنجمی ندارد: نخست منافقی که تظاهر به ایمان می کند و نقاب اسلام در چهره دارد,نه از گناه می ترسد و نه از آن دوری می جوید و از روی عمد دروغ به پیامبر صلی الله علیه و آله نسبت میدهد. اگر مردم میدانستند که او منافق دروغگو است،از او نمی پذیرفتند و گفتار دروغین او را تصدیق نمی کردند، اما با نا آگاهی می گویند او از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله است،رسول خدا صلی الله علیه و آله را دیده و از او حدیث شنیده و از اوگرفته است ،پس ،حدیث دروغین او را قبول می کنند.به همین دلیل شناخت، جریان نفاق بسیار مهم بوده و در آموزههای دینی بارها بر آن تاکید شده است. امیر مومنان علی علیه السلام فرمود: بدترین دشمنان کسی است که عمیق تر بوده در بیشتر کیدش را هم مخفی می دارد. فرمایش امیر مومنان علی علیه السلام بسیار کاربردی است امروزه نیز اگر به جریان نفاق توجه نشود انقلاب اسلامی را با چالش مواجه میکند، به همین دلیل امام خامنه ای دام ظله در مناسبات های گوناگون جامعه اسلامی را بدان هشدار داده و مهمترین دلیل اهمیت آن را در پنهانی بودنش دانستند. ایشان فرمودند: بدترین دشمن ها دشمن پوشیده و نقابدار است؛ از جمله منافقین و فهم مسئله نفاق, از این حیث مهم است.... راجع به مفهوم نفاق و منافق در قرآن به روشنی صحبت شده و عبارت است از اینکه یک کسی یا جماعتی, یک فکری یا جهت را داشته باشد و خلاف آن را به مومنین ابراز کند.... مانند منافقین در اول انقلاب که آیات قرآن میآوردند و ظاهر اسلامی نشان می دادند ولی در باطن مارکسیستی بودند. چرا بیش از ده آیه ابتدایی سوره بقره به منافقان اختصاص یافته است چون دشمن پوشیده نقاب دار و دارای شیوههای غیر قابل فهم ---در این نگاه اول --بودند. وقتی که دشمن, عریان پیش شما آمد و شما فهمیدید که دشمن است، رفتار خودتان را با او تنظیم می کنید؛ اما وقتی خود را پوشیده کرد و شما نفهمیدید که او دشمن است رفتاری بر اساس یک دشمن با او تنظیم نمی کنید؛ لذا, او می تواند از فرصت استفاده کند و ضربه بزند. این نقطه مهمی است که موجب شده است در قرآن به مسئله نفاق پرداخته بشود. مشکل نفاق عبارت است از ناشناخته بودن؛ دشمن منافق هرچه ناشناخته تر باشد، خطر او بیشتر است .اگر به نحوی در یک جامعه وسیلهای دست مردم آمد که توانستند با آن وسیله منافق را بشناسند، این خیلی خوب خواهد بود و این وسیله در صدر اسلام نبود. عدهای منافق بودند. ولی از کجا می شد فهمید که آنها منافق اند البته پیغمبر اکرم به بعضی ها نشان داده بود؛ بعضی ها به دستور پروردگار چهره منافقین را می شناختند اما همان ها هم مأمور بودند (که) به کسی نگویند.