درباره جنگ نرم (2)
اما به راستی جنگ نرم چیست و تکنیکها و روشهای اجرایی آن کدامند؟ و چرا مقامات کاخ سفید برای اجرای آن علیه ایران وارد عمل شدهاند؟ جنگ نرم در حقیقت شامل هرگونه اقدام روانی و تبلیغات رسانهای است که جامعه یا گروه هدف را نشانه میگیرد و بدون درگیری نظامی و گشوده شدن آتش، رقیب را به انفعال یا شکست وا میدارد. اصطلاح جنگ روانی، خود مقولهی مفصلی است، با شگردها و شیوههای متنوعی اجرا میشود و باید آن را یکی از اشکال و زیر مجموعههای جنگ نرم دانست. جنگ رایانهای و اینترنتی و راهاندازی شبکههای رادیویی و تلویزیونی و… نیز اشکال دیگر جنگ نرم هستند.
کلید خوردن جنگ نرم علیه ایران در مقطع فعلی را باید ناشی از گسترش حس تنفر از آمریکا در جهان دانست که به نظر سران کاخ سفید، ایران مرکز اصلی ایجاد این تنفر و گسترش آن است و در آمریکا برای مقابله با این موج، نیروی واکنش سریع تشکیل شده است؛ تا اولاً به خنثیسازی نفوذ معنوی ایران در کشورهای اسلامی و منطقهی خاورمیانه بپردازد و ثانیاً با القای خطرناک بودن ایران برای امنیت همسایگان، اذهان عمومی از اقدامات و نقشههای ایالات متحده منحرف شود.
سرمایهگذاری هنگفت غرب در زمینهی اطلاعات، بستر لازم برای راهاندازی جنگ مجازی (سایبر) علیه هر کشوری که در مغایرت با سیاستها و منافع آن باشد را فراهم کرده است. جنگ نرم در پی از پای درآوردن اندیشه و تفکر جامعهی هدف است تا حلقههای فکری و فرهنگی آن را سست کند و با بمباران خبری و تبلیغاتی، در نظام سیاسی- اجتماعی حاکم تزلزل و بیثباتی تزریق کند.
پروژهی ناتوی فرهنگی که چندی پیش رهبر انقلاب آن را مورد تأکید و توجه قرار دادند، مشتمل بر خط تهاجمی دشمن و تلاش معاندان نظام برای ورود از عرصههای فرهنگی، هنری و رسانهای است تا به سیاهنمایی علیه ایران بپردازند. رویکرد اصلی ناتوی فرهنگی، جنگ نرم و هدف اصلی آن فروپاشی پیوندهای همگرایانه ملتی است که حدود سه دهه با تمام فشارها و کاستیها، صبر و مدارا پیشه کرده و راه پیشرفت و مقاومت در برابر زورگویی و انحصارطلبی دشمنان را برگزیده است.
آمریکا و جریان صهیونیسم بینالملل برای عملیاتی ساختن جنگ نرم و ناتوی فرهنگی علیه جمهوری اسلامی ایران، طی سالهای گذشته راهکارهای مختلفی آزمایش کردهاند. سرمایهگذاری در رسانههای دیداری و شنیداری، آژانسهای تبلیغاتی و خبری و کمپانیهای فیلمسازی برای ارایهی تصویری سیاه و خطرناک از جمهوری اسلامی ایران برای افکار عمومی جهان که یکی از نمونههای برجستهی آن، ساخت و پخش فیلم ضدایرانی “300” بوده، گوشهای از این اقدامات به شمار میآید. اکنون فیلم دیگری نیز با نام “فرار از تهران” توسط کمپانی برادران وارنر در حال تولید است.
از دیگر راههای جنگ نرم آمریکا علیه ایران عبارت است از:
– راهاندازی سایتهای اینترنتی و ارایهی نرمافزارهای جاسوسی به عوامل وابسته در داخل کشور، تا ابعاد مختلف جنگ رسانهای به شکل اثربخشتر طراحی و اجرا شود.
– ایجاد تقابلهای سیاسی بین سران ارشد نظام اسلامی و القای اینکه “جنگ قدرت” در جمهوری اسلامی بین چند طیف در جریان است و نهایتاً فلان طیف یا فلان گروه از پیش، پیروز شده و یا شکست خوردهاند.
میتوان گفت پازل رسانهای آمریکا برای تحت فشار قراردادن ایران اسلامی طراحی شده و راهکار خنثیسازی و بی اثر کردن تلاشهای دشمنان، ایجاد فضای همنوایی و همگرایی بین نیروهای درون نظام و عمل به مقتضیات اتحاد ملی به عنوان رهیافت راهبردی نظام اسلامی است. افشای حقایق و اوضاع داخلی آمریکا و نیز برملا نمودن توطیههای غرب در خاورمیانه و جهان اسلام و نیز تقویت زمینههای “انسجام ملی” در زمرهی راهکارهایی هستند که میتوانند در ناکامی نقشههای مراکز راهبردسازی دولت آمریکا در ایجاد جنگ نرم علیه ایران تأثیرگذار باشند
منبع:دبیرخانه ی دائمی جنگ نرم کشور
jfrn.ir جبهه فرهنگی راویان نور