راویان سپاه سیدالشهداء (ع)

ترویج فرهنگ ایثاروشهادت وارزش های دفاع مقدس

راویان سپاه سیدالشهداء (ع)

ترویج فرهنگ ایثاروشهادت وارزش های دفاع مقدس

راویان سپاه سیدالشهداء (ع)

اهم فعالیت ها
جذب و سازماندهی رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس .علاقمند به روایتگری
تربیت و آموزش راوی
اعزام راوی به کاروان های راهیان نور
اعزام راوی به کلیه مدارس و دبیرستان ها دانشگاه ها و موسسات آموزشی
اعزام راوی به کلیه مراسمات.مساجد.یادوارهای شهدا،. ادارات و سازمان ها کارخانه جات.وشرکت ها
برگزاری کلاس های آمادگی دفاعی در مدارس و مراکز آموزشی پژوهشی تحقیقاتی
برگزاری دوره های آموزش.مرتبط بادفاع مقدس.مقابله باتهاجم فرهنگی.جنگ نرم وپدافند غیر عامل

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان
پیوندهای روزانه

ماجرای گم شدن گردان حبیب به فرماندهی محسن وزوایی

پنجشنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۹:۴۴ ق.ظ

عملیات فتح المبین 
... و ماجرای گم شدن گردان شهید وزوایی
توسل به پروردگار برای هدایت گردان گم شده....
 
✍ «با پیروزی عملیات طریق القدس و قطع ارتباط زمینی یگان های تحت امر سپاه سوم عراق در دو منطقه غرب رود کرخه و غرب رود کارون، زمینه مناسب برای عملیات در هریک از دو منطقه شمالی و جنوبی فراهم شد.
منطقه غرب کرخه به دلایلی همچون دور کردن دشمن از شهرهای اندیمشک، دزفول، شوش و تناسب استعداد یگان های خودی با وسعت منطقه و تناسب وضعیت طبیعی زمین آن با رزم نیروی پیاده، برای اجرای عملیات برگزیده شد. سپس یگان ها نقاط حساس زمین را شناسایی کردند.
 
عقبه دشمن به دو جاده چنانه-فکه و پل نادری_عین خوش اتکا داشت. بنابراین با توجه به این وضعیت، عملیات طراحی و اجرا شد.
 
در محور شمالی، دو قرارگاه و در محورهای شرقی و جنوبی، هرکدام یک قرارگاه وارد عمل شدند. در مرحله اول، تنگه عین خوش را تیپ ۱۴ امام حسین (ع) با فرماندهی حسین خرازی آزاد کرد و توپخانه دشمن در منطقه علی گره زد، با عملیات نفوذی یک گردان از تیپ ۲۷ محمد رسول الله (ص)، به فرماندهی محسن وزوایی منهدم شد.
 
در مرحله دوم تنگه رقابیه مسدود شد؛ یگان های خودی با استفاده از کانالی که در زمین های رملی در انتهای میشداغ احداث شده بود، تنگه رقابیه را دور زدند و دشمن را از پشت محاصره کردند. دشمن که از همان مرحله اول، موقعیت خود را در خطر دیده بود، برای خروج از محاصره، فشار شدیدی وارد می آوردتا معبر عین خوش را باز کند، لیکن رشادت نیروهای تیپ ۱۴ امام حسین (ع) مانع از موفقیت دشمن شد.
 
در مرحله سوم، پیشروی به سوی مقر فرماندهی دشمن آغاز شد و تیپ ۲۷ بفرماندهی احمد متوسلیان، سایت های ۴ و ۵ را به اشغال درآورد.
 
در مرحله چهارم با پاک سازی منطقه آزاد شده و تعقیب دشمن، شرق رودخانه دویرج به تصرف درآمد و دشمن به غرب این رودخانه عقب رانده شد.
 
بدین ترتیب همه اهداف تامین گردید و لشکر های ۱۰ زرهی و ۱ مکانیزه عراق نیز آسیب جدی دیدند.»
 
🌿 توسل محسن وزوایی به پروردگار برای هدایت گردان گم شده اش
 
در مرحله اول عملیات، گردان حبیب به اتفاق گردان های سلمان و حمزه (لشکر ۲۷ محمد رسول الله)، کارنامه درخشانی از خود برجای گذاشتند.
 
آنان در این مرحله ماموریت داشتند در عمق مواضع دشمن در تپه های علی گره زد، نفوذ و توپخانه سپاه چهارم عراق را تصرف کنند. اقدامی که بسیار دشوار بود.
 
برای اجرای این ماموریت؛ دو گردان حمزه و سلمان مقدمات لازم را برای نفوذ گردان حبیب فراهم کردند. اما آن شب اتفاق عجیبی افتاد.
 
نیروهای گردان حبیب به فرماندهی محسن وزوایی، نزدیک به ۲ ساعت در منطقه عملیات گم شدند و هیچ ارتباط رادیویی با قرارگاه فرماندهی تیپ نداشتند. این وضعیت نگرانی خاصی در قرارگاه به‌وجود آورده بود، طوری که نیروهای قرارگاه دست به دعا برداشتند و با تضرع، درخواست گشایش و فرج کردند.
 
احمد متوسلیان؛ فرمانده تیپ هم آرام و قرار نداشت. به همین دلیل، نصرت الله قریب، جانشین گردان حمزه را برای جستجو و یافتن موقعیت گردان حبیب، عازم منطقه عملیاتی کرد.
 
از سوی دیگر، محسن وزوایی؛ هنگامی که دریافت؛ مسیر را گم کرده اند، از جمع گردان جدا شد و کمی آن طرف تر، با خضوع و خشوع، دو رکعت نماز به جا آورد و چنین از پروردگار بی نیاز، طلب یاری کرد:
 
«خدایا الآن تمام مردم ایران چشم‌انتظارند و مادران و پدران شهدا در التهاب‌اند. قلب امام نگران این حمله است. در این حمله نه آبروی ما بندگان حقیر، بلکه آبروی اسلام در میان است. خدایا اگر میدانی نیت‌های ما خالص و فقط برای توست، یاری‌مان کن و راه رانشانمان بده. خدایا تو برای موسی دریا را شکافتی و راهش دادی. تو برای محمد (ص) غاری را قرار دادی و به امر تو عنکبوت بر درگاه آن تار تنید. خدایا ما کوچک‌تر از آنیم که درخواست کنیم برای ما کاری انجام بدهی. پس خداوندا تو را به‌حق امام زمان (عج)، تو را به‌حق نایبش خمینی، تو را به‌حق حسین (ع) که ما به خونخواهی او قیام کرده‌ایم، قسمت می‌دهیم، ما بندگان حقیر و ضعیف را از این درماندگی نجات بخشی.»
 
وزوایی پس از اقامه نماز، گردان حبیب را حرکت داد و مدتی نگذشت که نصرت‌الله قریب آن‌ها را پیدا کرد. سپس گردان در مسیر اصلی قرار گرفت و به‌سوی هدف (توپخانه سپاه چهارم عراق) حرکت کرد.
 
این گردان‌ها پس از محاصره توپخانه سپاه چهارم عراق، توپ‌های آنان را به غنیمت گرفتند و به‌این‌ترتیب، پیروزی قرارگاه نصر در مرحله اول حاصل شد.
 
منابع: کتاب اطلس جنگ ایران و عراق
 
✍مجیدروزی

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۲/۲۰
مجید روزی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی