مخاطب شناسی (11)
بسم رب الشهدا
مخاطب شناسی (11) یکی از رموز موفقیت راوی، آگاهی به زمان و مناسبت انجام روایت است. هنگامی که راوی روایت می کند، این انتظار در مخاطب ایجاد می شود که:
۱_ اشاره ای به زمان روایت صورت پذیرد،
۲_ اتفاقات و وقایع همان روز یا یکی دو روز قبل و بعد سخنرانی از لسان راوی بیان شود،
۳_ مناسبت ایراد روایت توضیح داده شود،
۴_ سیاست روز (به طور عام، نه به صورت جهت گیری خاص) به اختصار در صحبت ها لحاظ شود. چه بسا مخاطب از ابتدای بحث منتظر اشاره راوی به واقعه و دلیل سخنرانی است. متاسفانه راویانی هستند که حتی نمی دانند روایتشان در کدام روز هفته و ماه و سال است و بحثشان در کوپه قطار و اتوبوس و یادمان و مسجد و محفل و یادواره و کلاس دانشگاه و دبیرستان و…، یکسان است. مهم ترین مبحث روایت گری، پذیرش مخاطب است. اگر مخاطب راضی و اقناع نشود، وجود و فلسفه روایت گری و سخنرانی با همه صرف هزینه ها، برنامه ریزی ها، پشتیبانی ها، تلاش ها، زحمات و …، راه به جائی نمی برد و نتیجه مطلوب به دست نمی آید. بهترین الگوی مخاطب شناسی، حضرت آقا هستند که مخاطبین با هیجان و انتظار، مترصد شنیدن بیانات ایشان در مقاطع خاص و حساس هستند
. ادامه دارد… مجیدروزی
jfrn.ir جبهه فرهنگی راویان نور
بسیار عالی ممنون بابت مطالب مفید شما.