چرابعضی سنگها ارزش پیدا کرده اند
مثل یاقوت و امثالهم میفرمایند چون اولین عناصر یا سنگ های بودند که در شهادت به ولایت مولا امیرالمومنین علی ابن ابی طالب و اولاد معصومش از دیگر سنگ ها سبقت و پیشی گرفتند پس خداوند هم آنها را عزت بخشید همانگونه که سلمان و ابوذر و مقداد و میثم را عزت بخشید فلسفه اینکه این سنگ ها را داخل قاب نقره ای کرده در دست میکنیم یا انداختن آنها سفارش شده چیست ؟ اولا خداوند به خاطر آن سبقت در شهادت بر حق به آنها عزت بخشیده است که جایگاهشان در دست راست مومن که محل بیعت با مولای معصومش در این جهان و گرفتن کارنامه رستگاری و اذن ورود به بهشت از امام معصوم یا ملائکه الله در جهان آخرت است باشد و مهمتر آنکه با انداختن سنگهای ارزشمند در دست نوعی تولا را نسبت به امیرالمومنین و اولاد معصومش انجام داده و آن تولا را تبلیغ هم میکنیم و با این عمل و فعل خویش اعلام می داریم هر کس به ولایت علی ابن ابیطالب و اولادش شهادت دهد و در این امر خیر سبقت جسته و خالص باشد خداوند در دنیا و آخرت عزیزش میدارد ولو از جامدات باشد و مومنین نیز موظف شده اند آنها را عزیز و محبوب دارند تا هم سنت الهی را را اجرا نمایند و هم با دوستان مولا علی مانوس باشند چرا که کمال همنشین در انسان اثر میگذارد اگر چه از جمادات باشد چون آنها نیز صاحب شعور بوده و مخصوصا در بحث توحید و ولایت الله و انبیاالهی و اوصیا الهی در اوج کمال و خلوص هستند و فارغ از ریا و نفاق میباشند البته بحث توحید و خداشناسی در حیوانات نیز در اوج کمال و خلوص است که اگر در قرآن مجید به قضیه هدهد مراجعه کنید گزارش و تعریفی که هدهد از قوم بلقیس به حضرت سلیمان ارائه میدهد نوع شناخت هدهد که مصداقی از حیوانات است را بیان میکند پس مومنین با انداختن سنگ های ولایی هم نوعی تولا انجام میدهند هم تبلیغ تولا میکنند هم انس و رفاقت و اثر پذیری از ولایت داران مولا علی انجام میدهند و هم اینکه بودن سنگهای ارزشمند و ولایی ( بکاربردن کلمه ولایی و ارزشمند در مورد این سنگ ها بهتر از کلمه سنگ های قیمتی است) در دست مومنین باعث استجابت دعا و نزول برکات الهی است چون در دستی که به درگاه الهی بلند شده چیزی قرار دارد که در ولایت مولا علی و فرزندان امام و معصومش خالص بوده و در این ولایت اوج کمال است و در این راه خیر از دیگر جمادات سبقت و سرعت گرفته همانطور که در قرآن کریم می فرماید در کارهای خیر از دیگران سرعت و سبقت بگیرد و هم اینکه ولایت مداری این سنگ ها از طرف خداوند پذیرفته شده و مهر قبولی خورده و تا الی الابد خدشه ای بر آن وارد نخواهد شد چنانچه میفرمایند بعضی قصرهای بهشتی از یاقوت یا زبرجد یا فیروزه است پس این عزت و مقبولیت در آخرت نیز جریان دارد و شاید در بهشت نیز خدای متعال بندگان رستگارش را با بهترین چیزی که در بحث مسکن و اسباب و اثاث پذیرایی میکند آن است که آنها در بهشت نیز با نگاه به آنها یا مسکن گرفتن در بین آنها لحظه به لحظه و نقطه به نقطه یاد آور ولایت و امامت مولا علی ابن ابی طالب و اولاد معصومش باشد پس میتوان گفت لذت بخش ترین چیز در بهشت ذکر ولایت مولا علی و فرزندان امام و معصومش است و همچنین اصلی ترین رستگاری بشریت در توسل و چنگ انداختن به حبل الله المتین که همان قبول کردن و پیروی کردن ولایت و امامت مولا علی و فرزندان معصومش میباشد پس بودن این سنگ های ولایتی در دست مومنین شفاعتی در استجابت دعا نیز میباشد البته به دست کردن این سنگ های ولایتی در غیر مومنین نیز بی اثر نیست بلکه اثرات مثبت را دارد منتها نه به اندازه مومنین البته سنگ های ولایی و قیمتی از لحاظ عقلی نیز انداختن آنها زینت بخش و مفید میباشد هم بر مومن و هم غیر مومن و اینکه گاهی از آنها انسانهای منحرف و غیر مومن استفاده کرده اند چیزی از ارزش آنها کم نمیکند بلکه نشان دهنده آن است که این سنگ ها علاوه بر نقل و شریعت که به مومنین سفارش شده بلکه از لحاظ عقل و فطرت نیز که در ردیف شرع است مورد توجه بشریت میباشد الهم عجل لولیک الفجر ( عباس ربیعی نصرتیان)