چرا امام گفت جمهوری اسلامی
🔵🔴⚪️ 🔸✍️وحید جلیلی ؛ #امام، پس از زندانی شدن در 15 خرداد 42، حق داشتن #کتاب در سلول را نداشت. بعد از مدتی که به ایشان اجازه مطالعه میدهند، ایشان دو کتاب را پیغام میدهند که برایشان بفرستند. یکی #مستدرک_الوسایل است و دومی #تاریخ_مشروطه کسروی، که امام بعدها نیز از این کتاب ذکری میکند. 🔹 امام با آسیبشناسی نهضتهای دینی و نوع رهبری دینی قیامهای قبلی؛ به اینجا رسید که برای حفظ و استمرار پیروزیها باید یک رابطه دو طرفه، مستمر و رسمی بین نظام دینی و حضور مردم تعریف شود. 🔸 در طی دو دهه گذشته، غلبه بحثهای صرفاً فلسفی و نظری، در تبیین یا دفاع از حکومت دینی، باعث لاغر شدن رویکرد تاریخی در فهم و تبیین جمهوری اسلامی شده است. 🔹 در قرن نوزده میلادی در #سودان، #نهضت_متمهدین با نیروهایی مخلص، فداکار و متدین به رهبری #مهدی_سودانی وارد صحنه میشوند. بعضی گفتند او خودش را به عنوان زمینهساز #نهضت_حضرت_مهدی(عج) معرفی کرد و بعضی گفتهاند که خودش را مهدی موعود معرفی کرد. شعارها کاملاً دینی بود، در یک روز چند هزار #انگلیسی را میکشند و حکومت دینی تأسیس میکنند ولی بعد از گذشت چند سال، انگلیسیها دوباره برمیگردند. 🔸 در #لیبی یک نهضت کاملاً دینی به رهبری #سنوسیها شکل میگیرد و به تأسیس حکومت دینی به رهبری یک عالم دینی میانجامد اما فرجام خوشی پیدا نمیکند و از سازش با غربیها سر در میآورد. 🔹در #مصر، کودتایی میشود که اسم آن را انقلاب گذاشتند. #نجیب و بعد #ناصر، زمام امور را دست میگیرند. ناصر، علمدار مبارزه با #اسرائیل میشود و بسیار هم محبوب است. ناصر میمیرد و نفر بعدی #انورسادات است، درست 180 درجه برعکس ناصر. او کسی است که با اسرائیلیها ائتلاف میکند، در حالی که مردم همان مردماند اما حق قانونی برای مشارکت ندارند! 🔸 امام این #تجربیات_تاریخی را مد نظر داشت و در تأسیس #جمهوری_اسلامی صرفاً نگاه فلسفی و نظری نداشت و بیاعتنایی به تجربیات تاریخی امت اسلامی و غرق شدن در مباحث انتزاعی و نظری را افتخار نمیدانست. 🔹 از همان روزهای اول نهضت، امام تجربه عمیقی نسبت به رفتارهای #توده و #نخبگان پیدا کرد. امام میدید بسیاری نخبگانِ عالم و فاضلی که باید علیالقاعده حرف و آرمان امام را بهتر از دیگران میفهمیدند چگونه او را تنها گذاشتند و حتی به مقابله و مانعتراشی در راه نهضت او پرداختند و به قول #شهید_آیت_الله_سعیدی، آن جماعت نخبگانی همه "بلا استثناء!" او را تنها گذاشتند و در همان حال تودههایی که شاید با نظر استخفاف به آنها نگاه میشد، مردانه تا پای جان به میدان آمدند و از کارگران فصلی آذربایجانی در #پیشوای_ورامین تا #طیب_حاج_رضایی در میدان بار تهران خود را فدای امام کردند. امام؛ زخمِ خنجر نخبگان و طعم شیرین خلوص و وفاداری تودهها و جمهور مردم را در عمق جان خود داشت و جمهوریت را تثبیت کرد تا پاسخی درخور به وفاداری اثبات شده این ملت که آنها را بهتر از امت اسلامی در دوره پیامبر و امیرالمؤمنین میدانست داده باشد. 🔸 #ولایت_فقیه، در تثبیت خود، مدیون جمهوریت نظام است. در واقع خدمتی که جمهوریت و رویکرد حکیمانه امام در انتخاب دقیق یک چنین نظامی برای ساختار نظام اسلامی انجام داد، به تثبیت رهبری دینی در جامعه انجامیده است. امام با آن نگاه تاریخیاش به اینجا رسیده بود که اگر انقلابها بخواهند ادامه پیدا کنند، لازمهاش حضور واقعی مردم در صحنه و ارتباط تنگاتنگ و همیشگی آنها با رهبری دینی در اداره نظام است. برنامه نداشتن برای حفظ #حضور منظم و قانونی #مردم در صحنه و واگذاری تمام مسئولیت و اختیارات حکومت به #رهبری و اتکای صرف به محبوبیت و مشروعیت دینی یا انقلابی او، فرجامهای تلخی را برای بعضی از قیامهای اسلامی معاصر رقم زده بود . 🔹 باید مشارکت واقعی مردم در انجام تکلیف #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر و دخالت در سرنوشت جامعه اسلامی نهادینه و تثبیت میشد و تضمینهای قانونی لازم را پیدا میکرد تا با بالا گرفتن رقابتهایِ خواص برای امتیازگیری از رهبری؛ ظرفیتهای دیگری برای مقابله با زیادهخواهیهای خواص و انحرافات و ترفندهایشان در اختیار رهبری باشد، وگرنه نخبگان و خواصِ اهل حق در همین انقلاب هم نشان دادند که برای منحرف کردن نظام و تغییر ماهیتش و تنها گذاشتن و زیر فشار قرار دادن رهبری، استعداد و آمادگی بسیار شگرفی دارند. 🔻 برشهایی از جزوه 《مهجوریت جمهوریت نظام》 #وحید_جلیلی